Interviu (culinar) cu Adriana Istrate

7 maratoane, 7 ultramaratoane, 7 continetente, 10 luni

Sunt foarte bucuroasa sa va anunt ca amica mea, Adriana Istrate a acceptat sa imi raspunda la cateva intrebari legate de obiceiurile ei alimentare. Pentru cei dintre voi care nu stiu cine este Adriana va spun doar atat:  este singura femeie din lume care a alergat 7 maratoane și 7 ultramaratoane pe toate cele 7 continente si asta in doar 10 luni de cand a inceput sa alerge. Adriana, a devenit pentru multi dintre noi, un model si un ideal. Dintr-o fata simpla, care facea sport doar de intretinere, ea a devenit un simbol natioanl. Este, cumva, de necrezut cum un om isi poate schimba viata in doar cateva luni, cu un singur ingredient: vointa! Despre celelalte ingrediente, de data asta culinare,  care o ajuta in a face performanta, cititi mai jos.

 
adriana-istrate-800x533

Cum isi incepe dimineata o invingatoare?

Multumesc pentru incredere! Ma simt o persoana normala si mai putin o invingatoare, deoarece, sunt convinsa ca fiecare dintre noi avem tot ceea ce ne trebuie pentru a realiza cele mai indraznete sau „nerezonabile” lucruri. Primul obicei al diminetii este sa fiu recunoscatoare pentru faptul ca am deschis ochii si ca ma asteapta o zi foarte buna. Urmatorul, apa si un fruct de sezon (mere, in perioada iernii), ca pregatire pentru antrenament. Dupa antrenament, ma pregatesc de birou, timp in care imi fac un shake cu cereale integrale, fructe uscate, nuci, condimente (ghimbir, scortisoara, turmeric etc), catina si fructe congelate (zmeura, afine, mure) si lapte de soia, orez sau migdale. Astfel, si cu antrenamentul facut si cu micul dejun luat, ajung la birou intr-o stare foarte buna, cu un maaarrree zambet pe fata!

 Cum arata meniul unei zile obisnuite la birou?

O zi obisnuita la birou presupune o masa principala, in jurul orei 13.00 si doua snack-uri, la 11.00 si 16.00. In functie de timpul pe care il am la dispozitie, pranzul inseamna un pachet pregatit de acasa (paste, cus-cus cu legume sau diverse legume asortate) sau ceva pergatit adhoc impreuna cu celelalte colege din birou (de obicei, salate, pentru care suntem renumite in banca). Renumele vine din faptul ca pregateam cu multa placere acele salate, aveam ingrediente proaspete tot timpul si ne lasam imaginatia libera in combinatiile de alimente. Principiul era sa avem neaparat trei culori, verdele dominand, evident. De asemenea, in anumite perioade, optez pentru abonament la o firma de catering (Rawmazing) care imi livreaza pranzul rawvegan in fiecare zi, ceea ce ma ajuta enorm, deoarece, este mancare variata cu foarte multi nutrienti, culori extrem de vii si gusturi pe masura. Pentru snack-uri, aleg fructe, legume crude, nuci sau biscuiti, varianta fara zahar cum sunt cei de la Gerble. Sunt si momente in care gust din minunatiile gatite de colega mea, Alina, foarte pasionata si iscusita in ale prajiturelii. Ce face ea, reprezinta my guilty pleasure, ce sa zic.

Cum arata meniul unei zile de antrenament inainte de un maraton?

Inaintea unui maraton, meniul nu difera foarte tare de cel descris mai sus, cu exceptia zilelor in care antrenamentul presupune 2-3 ore de efort continuu. In aceste zile, plusez la capitolul carbohidrati, ceea ce imi asigura depozitul de energie de care am nevoie pentru efortul respectiv. De fiecare data aleg cu placere pastele si salatele pe care le gatesc personal sau le cumpar de la furnizori testati de-a lungul timpului. In rest, salate cat cuprinde si legume la orice pas. Cu toate ca sunt o gurmanda, de fel, am renuntat la foarte multe din lucrurile care imi placeau, in prezent, indreptandu-ma catre o dieta vegana. Imi place sa mananc, imi place sa privesc farfurii care arata demential, oale din care ies felurite arome, transformand ingrediente brute intr-o combinatie nemaipomenita. Cred ca din acest motiv am inceput sa transform o simpla salata intr-o opera de arta si un platou de aperitive fara carne in ceva care sa placa ochilor, astfel incat sa-ti incite curiozitatea. Si papilele .

 Ce mananci in dimineata unui maraton?

Iau masa cu doua ore inainte de cursa iar aceasta consta in primul rand din carbohidrati, continut moderat de proteine si grasimi zero. Un mic dejun potrivit pentru mine ar fi cereale integrale cu banane si iaurt, sau paine cu gem + banane, principiul fiind acela de a nu incerca nimic nou in ziua cursei.

Pregatirea pentru ziua cursei incepe, oricum, cu trei zile inainte, atunci cand mesele abunda in carbohidrati. In situatiile in care cele trei zile presupuneau calatorii lungi de 24-48 ore si tranzit prin aeroporturi, nu puteam asigura necesarul de carbohidrati de care aveam nevoie si apelam la suplimentele de la Isostar – Maltocarboloading, plicuri pe care le dizolvam in apa, reusind asadar, sa raman in grafic pentru competitie.

Dupa cursa, urmeaza un aliment cu proteine, in primele 15 min iar in urmatoarele 30 min o masa copioasa, tot cu carbohidrati, de obicei. Am observat ca atat inainte cat si dupa alergare, corpul meu imi cere mancaruri usoare, orice altceva generand reactii adverse.

 Ti-ai schimbat regimul alimentar de cand ai inceput sa alergi?

Am incercat diverse lucruri in ultimii doi ani si, trebuie sa recunosc, stilul vegetarian-vegan imi prieste cel mai bine, ma simt energica si cu pofta de viata. Consum peste, imi reduc foarte mult din cantitatea de branza si oua, ma concentrez pe salate, legume si carbohidrati. De asemenea, consum doar sucuri proaspat stoarse, iar alcoolul se reduce la jumatate de pahar vin rosu, la ocazii speciale. Daca inainte nu m-as fi imaginat band micul dejun, acum, cred ca cel mai bun lucru este sa am un shake plin de nutrienti. Cu „de toate”, ca shaorma.

 La ce ai renuntat de cand ai inceput sa alergi?

Cred ca cea mai importanta a fost renuntarea la TV. Nu degeaba spunem ne „uitam” la televizor. Acele ore in care privim un ecran cu diverse emisiuni, filme sau tot ce se mai intampla pe acolo, uitam de noi cu totul si ne trezim dupa cateva ore, gandindu-ne cat de repede trece timpul. Ca o dovada ca timpul este relativ si depinde de cum il folosesti, porniti un cronometru si timp de 10 minute faceti flotari. Dintr-o data, acele 10 minute or sa para ca nu se mai termina… Renuntarea la TV mi-a oferit dintr-o data 4-5 ore de timp la dispozitia mea, luand in calcul ca adormeam la 23-24.00, in care sa petrec timp cu mine sau cei dragi, sa citesc, sa rezolv treburi administrative, activitati pe care inainte mi se parea ca nu am timp sa le rezolv.

Un alt lucru la care am renuntat a fost statul pana tarziu in noapte, in prezent, implementand un program de somn la ora 22.00. Exista cercetari stiintifice care mentioneaza ca cele mai bune ore de somn sunt in intervalul 22.00 – 02.00, asadar profit de ele in marea majoritate a zilelor. Evident, inviorarea are loc la 05.00, timp perfect pentru antrenamente. Un alt avantaj la acest program este acela ca mi-ar fi foarte greu sa plec de la birou, sa ajung acasa, sa ma schimb si apoi sa ies prin parc la alergat. In Bucuresti, drumul de la birou pana acasa dureaza cam o ora, asta dupa ce toata ziua te incarci cu diverse lucruri. Tot ce iti doresti dupa o asemenea zi este sa te relaxezi, nicidecum sa faci sport. In plus, in timpul sportului, organismul consuma stres si elibereaza endorfine dar si adrenalina. Ceea ce iti da o senzatie de agitatie si poti avea senzatia ca nu te poti odihni. Practic, corpul se incarca cu energie, primind semnalul ca e gata de actiune, ori, noi, ne pregatim de somn. Nu in ultimul rand, sunt un sportiv amator, o persoana care merge si la un job cu program full time, uneori cu overtime, asadar, imi pastrez timp si pentru alte lucruri din agenda mea, ca orice om normal.

 Care este felul tau de mancare preferat?

Vai, v-am zis ca sunt o gurmanda?! Da, ei bine, o mai zic odata. Imi place la fel de bine o salata proaspata cu zeama de lamaie, precum si niste paste cu sos pesto pregatit de mine in mojar, in timp ce adulmec aroma busuiocului de un verde crud imbietor, ca sa nu mai zic de niste scoici in sos de vin alb ori avocado cu rosii, peste care presar chili proaspat macinat sau chiar paine prajita frecata cu ustoroi… Imi lasa gura apa cand ma gandesc…

 Ce sfat alimentar le dai persoanelor care vor sa iti calce pe urme?

Imi vine in minte o remarca din filmul animat Ratatouille, atunci cand Remi, spune tatalui sau „Daca suntem ceea ce mancam, de ce sa nu mancam cele mai bune lucruri?” Prin cele mai bune, as continua eu: cele mai hranitoare, cele mai vii alimente, cele care ne vitaminizeaza trupul si mintea. Stiti ce se spune, oamenii iau din ceea ce faci, nu din ceea ce spui, asadar, recomand tuturor o dieta cu alimente de toate culorile, pregatite cat mai putin. Fiecare are dreptul sa aleaga ce e mai bun pentru propria persoana dar si obligatia de a-si asuma alegerile.

 In incheiere da-ne, te rugam, retea unui fel pe care il indragesti sa-l faci sau care te ajuta sa fii in forma.

Mi-au venit in minte trei retete si, cum nu ma pot hotari, iata-le:

  1. Shake cu cereale, nuci si afine (dimineata)
    1. Ingrediente
      1. 1 – 2 linguri de mix cu cereale, tarate, nuci, seminte, fructe uscate: ovaz, orz, psyllium, migdale, nuci, caise, merisoare, prune, stafide, mac, seminte de chia, seminte de canepa (ca sa nu scot dimineata foarte multe pungi, le-am mixat pe toate intr-un robot de bucatarie si le pastrez intr-un borcan, la frigider. In acest fel, nucile se fac granule si se amesteca foarte bine cu restul)
      2. Un pumn de catina + afine de la congelator (sau zmeura ori mure)
  • 1 lingura condimente: ghimbir, scortisoara, turmeric, chlorella (eu le schimb intre ele ca sa fie gustul diferit)
  1. 400 ml lichid (lapte de soia, migdale, orez)
  2. 1 lingura miere de albine (optional)
  1. Proces
    1. Mixare in blender
    2. Turnat intr-un recipient special (ca un bidon de hidratare)
  • Lasati intre 20 – 60 min astfel incat nucile si cerealele sa se hidrateze
  1. Recomandari
    1. Fac shake-ul inainte de a pleca la antrenament si il consum imediat dupa
    2. Este util pentru momentele in care de la antrenament plec catre birou si pot lua un mic dejun sanatos, pe drum, lumea crezand ca beau cafea dintr-un termos. Asa arata recipientul folosit de mine.
  1. Salata asortata (pranz)
    1. Ingrediente: frunze de salata verde, baby spanac, valeriana, patrunjel, loboda rosie, untisor, stevie (si orice alt tip de salate gasesc in piata ori magazine), ardei galbeni, brocoli, conopida, rosii cherry, fasii de morcovi, ciuperci champignon, paste fusili fierte aldente.
    2. Proces: amestec toate ingredientele, presar ulei de masline si zeama de lamaie, piper si chili proaspat macinat, oregano si busuioc uscat.
  1. Paste alio, olio, peperoncino si ansoa (cina), maxim ora 19.00
    1. Ingrediente: aceleasi ca la reteta clasica, plus ansoa
    2. Proces: in primul rand, calesc cateva ansoa in ulei, pana se topesc si mai departe, aplic reteta
    3. Recomandari: gustul de ansoa da o savoare extrem de placuta retetei cunoscute iar pentru mine reprezinta o placere sa o mananc. Acest fel, imi asigura suficienta energie astfel incat sa ma antrenez dimineata la prima ora, fara sa am nevoie de mic dejun.

 Bon apetit!

Adriana, gurmanda si Praji, visatoarea.

Daca vreti sa aflati mai multe despre Adriana si ale ei performante, un simplu search pe Google va va raspunde la intrebari. Vorba mamei mele: “E plin Internetul!” 😉

Poate iti place si

Leave a Reply

Your email address will not be published.