Flavia Florean – Cum sa mananci sanatos

 
Cu ocazia acestui articol inaugurez aici, pe blog, o noua categorie: Invitati/#Guestposts. Este o categorie la care visez de ceva vreme. Este sufrageria in care invit oameni dragi mie sii ii rog sa ne povesteasca despre ce stiu ei sa faca cel mai bine. 
 
Pe Flavia am descoperit-o pe Instagram. Din clipa in care i-am dat follow mi-am dat seama ca suntem pe aceeasi lungime de unda. Pagina ei de Instagram, dar si cea de Facebook sunt nu doar o sursa de inspiratie, ci un nesfarsit izvor de informatie, motivatie si idei.
Este tehnician nutritionist, dar si consilier juridic in domeniul bancar. Este o persoana activa si isi doreste sa explice tuturor ca nutritia corecta si mancatul sanatos nu sunt subiecte tabu. Promoveaza echilibrul atat in farfurie cat si in viata de zi cu zi. 
 
 
Mai jos va las un text scris de ea pe care va recomad sa il cititi cu atentie si luare aminte.

“Oamenii au inceput sa aiba o perceptie gresita despre ceea ce inseamna mancatul sanatos. Vedem atat de multe trenduri in nutritie incat nu stim ce sa mai alegem pentru corpul nostru si de multe ori recurgem la varianta care ne fura cel mai putin timp fara sa ne gandim la adevaratele consecinte la care ne supunem corpul. Bineinteles, pe termen scurt e posibil sa nu vedem nicio schimbare, insa odata cu trecerea timpului pot aparea o multitudine de probleme.

Parerea mea este ca stilul de viata monden ne indeparteaza din ce in ce mai mult de ceea ce inseamna cu adevarat un meniu sanatos. Orele petrecute la birou, timpul foarte scurt de care beneficiem acasa nu ne sare in ajutor cand vine vorba de mancare.

Recunosc ca am crescut intr-un mediu care promova echillibrul in farfurie si tocmai de aceea imi place sa transmit cat de mult pot toate ideile si sfaturile pe care le-am deprins de-a lungul timpului.

Mancatul sanatos pe cat poate fi de complicat la prima vedere, pe atat este de simplu. Sau mai bine zis, este bazat pe cateva principii de baza cum ar fi:

  1. Consuma cat mai multe alimente naturale – fructele si legumele ar trebui sa fie nelipsite din stilul de viata zilnic. Exista promovarea conceptului de “5 a day” care se refera la consumul a cel putin 5 legume si fructe intr-o zi. Explorati piata si folositi cat mai multe culori in farfurie. Fircare culoare aduce un beneficiu sanatatii.
  2. Limiteaza consumul alimentelor procesate – in majoritatea cazurilor nu recomand mancarurile gata preparate si congelate. Omul modern este obisnuit sa isi umple frigiderul cu astfel de preparate si doar sa le reincalzeasca a doua zi la birou. Stiu ca este o solutie mai ieftina si comoda, insa pe termen lung, poate duce la diferite probleme de sanatate. De asemenea, in aceasta categorie intra si bauturile carbogazoase, dulciurile, mezelurile etc.
  3. Alege faina integrala in detrimentul celei albe atat in ceea ce priveste painea, cat si pastele, limiteaza consumul de zahar, hidrateaza-te pe tot parcursul zilei si indiferent de anotimp si nu uita de diversitate in farfurie.
  4. Gateste acasa – Da, stiu ca ne ia din timpul in care am fi stat la TV sau cu familia, dar mancarea gatita acasa nu se compara cu nimic. Si nu ma refer doar la mesele principale, ci si la dulciuri. Cel putin, e clar ca vei sti toate ingredientele folosite.
  5. Citeste etichetele, dar nu dezvolta o obsesie din asta – Este important sa stim sa citim o eticheta, sa vedem cantitatea de zahar, de sare, de grasimi sau alte ingrediente care nu ne sunt cunoscute. Insa, nu trebuie sa facem o obsesie din asta. Este greu sa cumperi mereu produse “curate” si pana la urma, la sfarsitul zilei, conteaza sa ajungem intr-un echilibru in farfurie. Asta nu inseamna ca daca am mancat dulciuri la pranz, scadem din ce am fi mancat la cina. Nu, inseamna sa constientizezi alegerile pe care sa le faci si sa alegi, intr-o proportie mai mare, alimentele care iti ofera beneficii pentru sanatate.
  6. Bio nu inseamna neaparat sanatos – in ziua de astazi se pune foarte mare accentul pe produsele bio. Nu vorbim doar de fructe si legume, ci si de produse lactate, dulciuri, chipsuri etc. Sunt unele produse pe care, intr-adevar, le cumpar si eu din sfera BIO pentru ca ma gandesc la sursa de la care provin. Insa, spre exemplu, foarte multe din dulciurile bio au la fel de multe ingrediente ca cele din paleta uzuala, iar faptul ca zaharul din ele are o alta provenienta nu aduce niciun beneficiu corpului.
  7. Nu cumpara alimente care promoveaza conceptul de “low” – low fat (sau light), low sugar. Cand vorbim despre un produs care in mod natural contine unele ingrediente si apar cuvintele insirate mai sus ar trebui sa ne gandim cu ce a fost inlocuit respectivul ingredient care lipseste acum. De asemenea, doar pentru ca este vegan, gluten-free, paleo nu garanteaza calitatea produsului si nu ii da eticheta de produs sanatos. Sunt multe produse vegane vandute care sunt pline de zahar (unde zaharul poate sa vina din diferite siropuri), iar glutenul din alimente este si el inlocuit cu alte substante care ar trebui ocolite.
  8. Nu asculta trendurile in nutritie – e de la sine inteles ca lumea nu are timp sa citeasca carti despre cum sa te hranesti sanatos, insa cu siguranta nu ar trebui sa incercam diete care sunt promovate de diferite persoane din mediul online. Cred cu tarie ca daca se doreste urmarirea unei diete pentru a slabi/a creste in greutate, aceasta trebuie sa fie personalizata. Corpul nostru reactioneaza diferit la stimulii externi si informatiile despre diete circula mult prea repede, se pot strecura greseli sau pur si simplu pot ajunge in punctul in care fac mai mult rau decat bine.
  9. Mancatul sanatos nu inseamna salate si sucuri verzi – Un stil de viata sanatos presupune o alimentatie complexa. Nu ne limitam la frunze verzi sau sucuri detox, ci incercam sa ne bucuram de o paleta cat mai larga de alimente. Mancatul sanatos include paste, cartofi, paine si multe alte alimente care sunt blamate pe nedrept de foarte multe voci. In aceeasi masura, nu trebuie sa va umpleti dulapurile de chia, quinoa sau alte produse de care nu ati auzit doar pentru ca promit anumite beneficii. Da, sunt total de acord cu o dieta cat mai diversificata, dar nu consider ca trebuie sa mancam alimente care nu ne fac placere doar pentru ca au un aport mai crescut de beneficii
  10. Gaseste echilibru – probabil ca e cel mai greu lucru de facut cand vine vorba de nutritie si viata in general. Chiar daca suna un cliseu, e mult mai usor sa cazi in extreme decat sa fii in echilibru. Ce inseamna un echilibru din punct de vedere al nutritiei? Aici consider ca e o latura subiectiva. Pentru mine, echilibru inseamna sa ma pot bucura de o inghetata, o ciocolata, o pizza, fara sa ma gandesc la numarul ingredientelor, al caloriilor, la ceea ce se scrie despre ele si despre cum iti influenteaza greutatea. Nu cred ca ar trebui sa stam toata saptamana pentru a avea ceea ce se numeste “cheat day/meal”, ci sa ne organizam in asa maniera incat sa ne putem bucura oricand de un aliment care ne face placere sa il consumam.

Cred ca unul dintre cele mai importante ingrediente pentru a avea un stil de viata sanatos si echilibrat e determinarea. Cu totii avem un job, o familie care ne ocupa tot timpul din lume, dar trebuie sa nu uitam ca, pana la urma, mancarea sanatoasa e cea care ne poate oferi multe beneficii: un tranzit bun, probleme de sanatate reduse, un ten cat mai curat si multe altele. E nevoie de rabdare, de timp si de implicare. Dar se poate :)”

Sper ca ati gasit util ce v-a recomandat Flavia. Eu ma ghidez pe aceste principii si mi-e foarte bine.

In curand voi veni cu un alt invitat surpiza, stati pe-aproape.

Cu drag, Praji. 

Poate iti place si

Leave a Reply

Your email address will not be published.