10 obiceiuri de insusit pentru a reduce rispia alimentara

Din pacate, traim intr-o lume in care risipa alimentara este la ordinea zilei. Statisticile arata ca in 2010 s-au risipit aproximativ 1,3 miliarde de alimente! Acest numar este de-a dreptul halucinant, avand in vedere ca in anumite parti ale lumii foametea nu poate fi eradicata. Vorbind despre Europa, statisticile Parlamentului european  estimează că în UE sunt generate anual 88 de milioane de tone de deșeuri alimentare sau 173 de kilograme pe cap de locuitor.

Risipa de alimente are numai costuri sociale, economice si de mediu ridicate, ci si consecinte etice. Conform Organizatiei pentru Alimentatie și Agricultura a Natiunilor Unite, 793 de milioane de oameni din lume sunt subnutriti. Conform Eurostat, în 2014, 55 milioane de persoane (9,6% din populația UE) nu isi permiteau o masa de calitate o data la doua zile.

Din fericire, conform acelorasi statistici mentionate mai sus, in 2010 Romania se afla pe penultimul loc la kilogramele de alimente risipite/persoana, cu 72  kg de alimente risipite anual/ cap de locuitor. Rusinosul loc fruntas il ocupa Olanda cu  541 kg de alimente risipite pe cap de locuitor.

Din pacate insa, in Romania, cu preponderenta in mediul urban, risipa alimentara a inregistrat o crestere. Paradoxal, cei care arunca cea mai multa mancare sut chiar tinerii de pana in 35 de ani, educati, cu studii superioare. De curand am fost invitata Cristinei Mazilu, Mazilique, cum o stim cu totii, si impreuna am discutat despre cum sa impiedicam risipa alimentara, dar am si pregatit ceva bun din  alimente usor perisabile. Am facut un zabaione, un desert super usor de facut, cu ingrediente la indemana.

Mai jos va las o lista cu 10 obiceiuri pe care ar fi ideal sa le adoptam cu totii pentru a reusi sa reducem atat risipa alimentara, cat si, evident, cheltuielile.

Cumparati inteliget

Am sa incep prin exemplul propriu si va spun ca sunt deja mai bine de doi ani de cand nu mai fac cumparaturile la hipermarket. Asta nu inseamna ca nu merg la hipermarket, ci nu mai fac acele cumparaturi saptamanale sau bilunare, in care mergeam si cumparam „sa ne aunga”. Cand faceam astfel de cumparaturi nu numai ca ne ajungea, dar ne si ramanea si ce ramanea ajungea de multe ori la gunoi. Acum fac cumparaturi mai dese de la piata si aprozar pentru fructele si legumele in sezon; de la magazinele dedicate pentru specialitati: macelarii, magazine naturiste, bacanii; de la cel mai apropiat supermarket/hipermarket pentru alimente grele si cu termen de valabilitate mai lung: faina, zahar, ulei, orez etc. Asadar incerc sa estimez cat si ce mancam in perioada urmatoare si sa cumpar exact cat avem nevoie, nu mai mult.

  • Tineti o lista „in derulare” cu alimentele care se termina

Tineti la indemana, pe frigider sau pe un dulap o lista pe care treceti toate alimentele care se termina sau sunt pe terminate. Eu am lista pe frigider. Notez pe ea produsele pe care le-am terminat sau ce imi amintesc ca avem nevoie. Cand merg la cumparaturi, iau lista, adaug ce cred eu ca mai e nevoie si astfel nici nu omit sa cumpar ceva, dar nici nu cumpar in exces.

  • Mergeti la cumparaturi cu lista si satui

Este o regula pe care deja o stie toata lumea. E redundant, insa va spun si eu ca daca mergeti la cuparaturi fara lista cel mai probabil veti uita sa cumparati ceva. Daca mergeti flamanzi, stiti prea bine, cumparati orice va iese in cale cu scuza ca va e pofta. De fapt va este foame, iar dupa ce veti ajunge acsa si veti manca, toate pofetele vor disparea subit.

  • Cititi corect etichetele

Pentru data de expirare de pe etichetele produselor alimentare se folosesc doi termeni. 1: „Termen de valabilitate” – este indicat prin formularea clara a zilei, lunii si anului ZZLLAA si reprezinta data limita de consum. Dupa aceasta data producatorul nu mai garanteaza sanatatea consumatorului. 2: „A se consuma inainte de/pana la sfarsitul” – aici poate fi indicata doar ziua, ziua si luna, luna, luna si anul sau doar anul. Produsele pot fi consumate o vreme insa nu mai pot fi comercializate pentru ca dupa aceasta data producatorul nu mai garanteaza ca produsul va avea aceleasi caracteristici fizico-chimicesi gustative.

Datele scrise pe etichetele produselor alimentare nu sunt legate de regulile de de siguranta alimentara. In majoritatea cazurilor, datele de expirare nu indica momentul în care produsul devine periculos pentru consum. Mai degraba, reprezinta parerea producatorului cu privire la momentul în care produsul devine neatragator si nu mai are acelasi gust ca la inceput. Asta nu inseamna ca acel aliment nu poate fi consumat. Si ca un sfat, pentru a determina termenul de expirare ne putem foarte bine folosi simturile: vazul, mirosul si gustul.

  • Depozitati corect alimentele

Unul dintre cei mai mari „contributori” la risipa alimentara este depozitarea incorecta a alimentelor.

Multi dintre noi nu stim unde sa depozitam fructele si legumele si ajungem sa le grabim alterarea. De exemplu cartofii, rosiile, ceapa, usturoiul si castravetii nu trebuie refrigetare, ci tinute la temperatura camerei. La fel este si cazul conservelor – tocmai de aceea sunt conserve, pentru a nu fi necesara pastrarea lor la frigider.

O alta greseala des intalnita este depozitarea fructelor si legumelor care contin etilena langa alte fructe si legume deja coapte. Etilena este un hormon natural din fructe care exista sub forma de gaz. Acesta determina degradarea celuleor, fapt ce grabeste coacerea, dar automat si alterarea fructelor si legumelor din imediata apropiere. Fructe si legume care produc etilena: banana, avocado, pepene galben, rosii, piersici, pere, ceapa verde. Incercati sa tineti departe aceste fructe si legume de: cartofi, plante cu frunze verzi, mere, ardei.

Un alt aspect pe care il trecem cu vederea este nerespectarea indicatiior producatorului. Nedepozitarea anumitor ingrediente “in loc uscat si ferit de lumina” nu duce intotdeauna la alterarea lui, duce insa la pierderea unora dintre proprietati. Aici putem vorbi de exemplu de ierburile aromatice uscate, care trebuie tinute in dulap sau sertare; fainurile, care trebuie tinute intr-un loc ferit de umezeala.

Dar pentru a pastra alimentele proaspete mai mult timp, nu e necesara doar o buna organizare sau cumparaturi inteligente si ci un spatiu de depozitare potrivit. La invitatia lui Mazi am facut cunostinta cu noua combina frigorifica V+ de la LG, gandita cu tehnologii si spatii de depoziatere speciale pe specificul fiecarui tip de aliment.

Combinele frigorifice V+ de la LG sunt dotate cu sistemul Nature Fresh, pentru alimente mai proaspete. Acesta include doua sertare: Fresh Balancer (mentine un nivel de umiditate optim in sertarul de legume sau fructe) si Fresh Converter (a carei temperatura poate fi selectata in functie de alimentele depozitate, între -2 și 3 C).

Un alt atu al combinei LG V+ este sistemul Door Cooling+, care ajuta la distribuirea uniforma a aerului rece in interior care functioneaza ca o perdea de aer rece la deschiderea usii, diferenta dintre temperatura din interior si cea a compartimentelor de pe usa fiind astfel redusa.

Asadar depozitarea corecta a aimentelor este esentiala atat pentru prospetiea lor, cat si pentru a impiedica risipa alimentara.

  • Nu aglomerati frigiderul si congelatorul

Pe langa risipa, un alt factor important este excesul. Cumparatul in execs, depozitatul aglomerat, toate acestea duc la alterarea alimentelor si aruncarea lor. Nu ati observat ca atunci cand aglomeram prea mult frigiderul, cand deschidem usa parca nu mai vine aceeasi racoare. Asta pentru ca aerul rece nu are suficeint spatiu pentru a circula si alimentele nu sunt pastrare la temperaturile recomandate.

Spre deosebire de combinele frigorifice si frigiderele clasice, V+ de la LG are sistemul Total No Frost care foloseste circulatia fortata a aerului si impiedica crearea excesului de umiditate.

Ideal este ca in, ambele cazuri, alimentele sa fie depozitate ordonat si corect cu suficient spatiu, atata in frigider, cat si in congelator, camara sau dulapuri.

  • Refolositi resturile alimentelor si preparatelor si luati mancare la pachet

De cate ori nu vi s-a intamplat sa gatiti prea multa mancare si sa ramaneti cu ea. Apoi va spuneti „e doar putina, o arunc”?! Sau de cate ori nu ati ramas cu carne dupa ce ati fost la gratar cu prietenii?! Sigur va ramane in frigider o bucata de branza care s-a cam invechit, cateva ciuperci sau niste legume ofilite. Ei bine, sunt o gramada de retete pe Internet in care va arata ce puteti face fie cu alimentele care nu mai sunt apetisante din punct de vedere estetic sau resturile de la masa din ziua anterioara.

O idee pentru a nu arunca ce v-a ramas de la cina sau pranzul din ziua anterioara este sa puneti ce a ramas intr-o caserola si sa va luati a doua zi la pachet. Daca insa va raman cartofi fierti, piure sau orez, le puteti transforma oricand in, de exemplu, chiftelute. Cu branzeturile sau legumele ramase puteti face un quiche, o tocana de legume sau paste cu legume. Cu carnea de la gratar puteti face niste wrapuri super delicioase de care se va bucura toata lumea. Va garantez ca nu exista limite, trebuie doar sa va pese, sa aveti un pic de imaginatie sau sa stiti sa folositi butonul search de la Google.

  • Congelati, deshidratati, faceti stock

Titlul acestui punct este cat se poate de explicit. Eu am sa va dau doar cateva exemple care sa va convinga ca locul alimentelor nu este la gunoi. La congelator puteti pune atat preparate gata facute (cirobe, supe, tocane), cat si ingrediente: branzeturi, fructe si legume gata portionate, ierburi aromatice. Daca va plac legumele si fructele deshidratate, le puteti face chiar voi acasa din legume si fructe trecute de prima „frumusete”. Intindeti-le pe o sita sau hartie de copt si bagati-le cateva ore la cuptorul preincalzit la 50 de grade. Daca aveti aparat speial pentru deshidratare e si mai bine. Iar daca stati la casa, varianta la soare e cea mai buna.

Inainte sa curatati legumele si radacinoasele, spalati-le, iar resturile adunati-le intr-o punga. Congelati aceste coji si cand adunati mai multe faceti un stock de legume pe care il puteti folosi la supe, tocane, risotto-uri, etc. Daca mai aveti si un os (pe care bineinteles nu l-ati aruncat), cu atat mai bine, puneti-l si pe el la fiert.

  • Nu puneti portii prea mari in farfurie

Eu una nu stiu de unde e acest obicei. E prezent si la mine acasa, restaurantele sunt catalogate dupa portii, cand mergi in vizita, la fel, cu cat portiile sunt mai mari, cu atat gazda crede ca e mai buna. In opinia mea, a pune portii mari este total gresit. Daca avem mult in farfurie mancam mult! In aceste mancam mai mult decat ne trebuie, ne ridicam de la masa prea satui si fara stare de bine. Ce legatura are acest punct cu risipa alimentara? Ei bine, cu cat punem in fafurii portii mai mari, cu atat avem tendinta sa facem mancare mai multa. Si, sa fim seriosi, nimanui nu-i place sa manance aceeasi mancare de 5 ori pe saptamana. Daca voua va place, imi cer scuze, eu una nu ma incadrez in aceasta categorie. Ideea principala este sa gandim in avans cata mancare mancam la o masa, cata nevoie avem si ce planuri avem in acea saptamana, Nu este totuna daca ai facut o oala de mancare si mananci in fiecare zi acasa sau daca ai facut aceeasi oala de mancare dare 2 din 3 zile mananci in oras.  

Oferiti-va rasfat cu ce aveti prin frigider si dulapuri

Stim prea bine ca un ritual de infrumusetare contine intotdeauna si produse naturale. Asa ca daca aveti un fruct care nu mai poate fi mancat, aplicat-l pe ten. Zatul cafelei poate fi foarte bine folosit ca exfoliant pentru corp, la fel cum poate fi folosit si malaiul sau zaharul. Daca vi se pare ca smantana s-a acrit putin, amestecati-o cu argila si faceti-va o masca. Va garantez ca pielea voastra va va multumi.

Sper ca toate aceste sfaturi/obiceiuri va sunt de ajutor si vor deveni parte din rutina voastra zilnica.

Mai multe detalii despre combina V+ găsiți pe pagina campaniei.

Cu drag, Praji

[Articol sponsorizat]

Poate iti place si

Leave a Reply

Your email address will not be published.